Современные технологии формирования двигательных умений и навыков в процессе обучения сложнокоординационным спортивным упражнениям
DOI:
https://doi.org/10.32652/olympic2017.4_%25xКлючевые слова:
спортивное упражнение, координация, обучение, технология, двигательные умения, навыки, спортивная подготовленностьАннотация
В статье раскрыта актуальность научных исследований проблемы обучения двигательным действиям, исходя из прогресса развития трудности упражнений в видах спорта, сложных по координации. Исследован структурный состав спортивных упражнений, показаны роль и влияние полидисциплинарного содержания двигательных действий на оптимизацию обучения спортивным упражнениям. Полидисциплинарные компоненты и особенности формирования двигательных умений и навыков упражнений, подлежащих усвоению, строятся на знании, учете и использовании механизмов, управляющих иррадиацией, концентрацией и стабилизацией процессов возбуждения и торможения в центральной нервной системе. Современные технологии обучения двигательным действиям реализуются на основе биомеханических, психолого-педагогических параметров и индивидуальных показателей спортивной подготовленности занимающихся.Библиографические ссылки
Anokhin PK. The essays on physiology of functional systems. Moscow: Meditsina; 1975. 448 p.
Berg AI. The state and perspectives of the programmed training. Мoscow: Znanie; 1966. 27 p.
Bernshtein NA. On the agility and its development. Moscow: Fizkultura i sport; 1991. 287 p.
Boloban VN. The principle of difficulty. Teaching in acrobatic gymnastics. Kyiv: Zdorovia; 1986. p. 30-37.
Boloban V. Long-term programs for teaching acrobatic exercises. Science in Olympic Sport. 2011;1-2:75-87.
Boloban V, Potop V. Biomechanical characteristics of the nodal elements of the sports technique of exercises on the apparatus of the women's gymnastics all-around. Science in Olympic Sport. 2014;1:44-49.
Boloban V, Potop V. Principles of macro-methodology for teaching sports exercise (on the material of women’s gymnastics events). Science in Olympic Sport. 2015;4:55-66.
Gaverdovskii YuK. Theory and methodology of athletic gymnastics: textbook in 2 vols. Moscow: Sovetskii sport; 2014. Vol.1; 368 p.; Vol.2 (Gaverdovskii YuK, Smolevskii VM); 231 p.
Gaverdovskii YuK. Teaching sports exercise. Biomechanics. Methodology. Didactics. Moscow: Fizkultura i sport; 2007. 912 p.
Galperin PYa. On the formation of mental actions and concepts. Cultural-historical psychology. 2010;3:111-114.
Gamaliy VV. Theoretical and methodological bases for modelling technique of motor action in sports. Kyiv: Poligrafservis; 2013. 300 p.
Zhmarev NV. Training rowers. Kyiv: Zdorovia; 1976. 124 p.
Zankov LV. Didactics and life. Moscow: Prosveschenie; 1968. 176 p.
Komenski YaA, Locke J, Rousseau JJ, Pestalozzi JH. Great didactics. Pedagogical heritage. Moscow: Pedagogika; 1989. 416 p.
Korenberg VB. Motor ability, motor task. Gymnastics (coll. papers). Moscow: Fizkultura i sport; 1986(1):41-44.
Crowder N. On the differences between linear and branched programming. Programmed teaching abroad. Moscow: Vysshaia shkola; 1968. p. 58-67.
Krestovnikov AN. The essays on physiology of physical exercises. Moscow: Fizkultura i sport; 1951. 531 p.
Leontiev AN. Activity. Consciousness. Personality. Moscow: Politizdat; 1977. 303 p.
Litvinenko YuV, Niznikowski T, Boloban VN. Evaluation of the kinematic structure of node elements indicators of the sports technique of exercise with the method of postural landmarks of movements. Physical education of students. 2014;6:29-36.
Maznichenko VD. Motor abilities in gymnastics. Moscow: Fizkultura i sport; 1959. 136 p.
Niznikowski T, Sadowski J, Boloban V, Dobrovolskii E, et al. Control of the nodal elements of the phase structure of sports exercises (on the material of the double back salto dismount from the parallel bars). Science in Olympic Sport. 2014;3:69-75.
Ore O. Invitation to number theory. Moscow: Nauka, 1980. 128 p.
Platonov VN. Periodization of sports training. General theory and its practical applications. Kyiv: Olympic literature; 2013. 624 p.
Potop V, Grigore V, Marinesku S. Motor teaching for gymnastic exercises on the basis of transfer technology. Science in Olympic Sport. 2012;1:47-57.
Radionenko A, Goverdovskii V. Basic training of gymnasts on the pommel horse: the technique of flairs and circles with the shoulder girdle. Science in Olympic Sport. 2012;1:93-97.
Revuz D. Markov chains. Moscow: RRFI; 1997. 432 p.
Sechenov IM. Reflexes of the brain. Moscow: AST, Vremena 2; 2014. 352 p.
Skinner BF. Science about teaching and the art of teaching. In: Programmed teaching abroad. Moscow: Vysshaia shkola; 1968. p. 32-46.
Skinner BF. Operant behaviour. History of foreign psychology. Writings. Moscow: Nauka; 1986. p. 60-95.
Slobunov SM. Study of the ratios of cognitive and executive components of motor action [auto referat]. Leningrad; 1977. 18 p.
Smolevskii MV, Gaverdovskii YuK. Artistic gymnastics. Kyiv: Olympic literature; 1999. 462 p.
Suchilin NG, Arkaev LYa. Basic skills and strategic elements. Gymnastics, theory and practice: Methodological supplement to the journal “Gymnastics”. Moscow: Sovetskii sport; 2010;1:67-73.
Suchilin N. Technical structure of gymnastic exercises. Science in Olympic Sport. 2012;1:84-89.
Shtark MB. Biomanagement – 4. Theory and practice. Novosibirsk: TSERIS; 2002. 350 p.
Khudolei ON. Modelling the process of training young gymnasts: monograph. Kharkov: OVS; 2005. 336 p.
Khudolii OM, Yermakov SS. Patterns of the process of teaching young gymnasts. Teoriya i metodyka fizychnogo vykhovannia. 2011;5:3-18.
Sadowski J, Boloban V, Wiśniowski W, Mastalerz A, Niźnikowski T. Key components of acrobatic jump. Biology of Sport. 2005;22(4):385-395.
Niźnikowski T. Efektywnoś uczenia się złoźonych czynności ruchowych a rodzaj informacji zwrotnej. Monografie i Oprasowania, nr. 18. Biala Podlaska: WWFS; 2013. 156 s.
Potop V, Boloban V, Triboi V, Goraschenco A. Correlative analysis of the biomechanical characteristics and performances achieved by junior gymnasts in balance beam events. Discobolul. Journal of Physical Education, Sport and KinetotherapyKinesiotherapy. 2017;13(2(48)):30-35.
Scheeler MC, Ruhl K, McAfee J. Providing performance feedback to teachers: a review. Teacher Education and Special Education. 2004;27:396-407.
Schmidt RA, Wulf G. Continuous concurrent feedback degrades skill learning: Implications for training and simulation. Human Factors. 1997;39:509-525.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2018 Наука в олимпийском спорте
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Все статьи открытого доступа распространяются под терминами Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License , которая позволяет другим людям перерабатывать, поправлять и брать статьи за основу для производных в некоммерческих целях. Новые произведения должны размещаться с указанием авторства и распространяться на некоммерческой основе, лицензирование производных на тех же условиях не обязательно.