Международный опыт финансирования национальных спортивных федераций по результатам их деятельности

Авторы

  • Юрий Павленко Национальный университет физического воспитания и спорта Украины, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5300-4166

DOI:

https://doi.org/10.32652/olympic2017.4_%25x

Ключевые слова:

Финансирование, национальные спортивные федерации, результаты деятельности

Аннотация

Показан вклад результатов выступлений спортсменов в соревнованиях по разным видам в общекомандный успех национальных команд на Олимпийских играх, применяемые технологии по оценке результатов деятельности спортивных национальных федераций и распределение финансирования между спортивными организациями в странах, занимающих высокие места в неофициальном командном зачете на Играх Олимпиад. Выявлено многообразие подходов к выбору, анализу и учету показателей результатов деятельности национальных спортивных федераций при определении объемов их финансирования. Выбор критериев оценки характеризуется стремлением охватить все составляющие деятельности организаций: их ресурсное обеспечение, управленческие процессы, результаты функционирования. Анализ показателей результатов деятельности спортивных федераций основывается на принципах объективности, приоритетности, действенности, рациональности, систематичности. Показатели результатов деятельности национальных федераций учитываются при оценке их финансовых расходов и запросов, заключении контрактов по финансовой поддержке, контроле и коррекции использования финансов.

Библиографические ссылки

Korean Olympic Committee: official website [Internet]. Available from: www.sports.or.kr/contents/zuyosaup_3.html.

Platonov V, Esentaev T. Organizational and managerial models of elite athletes’ preparation in the context of politicization and commercialization of Olympic sport. Science in Olympic Sport. 2015;2:19-26.

Platonov VN, Pavlenko YuA, Tomashevskii VV. Preparing national teams for the Olympic Games: history and modernity. Кyiv: Publ. house of D. Burago; 2012. 252 p.

Repkin SB. Organizational-economic model of sport in China. Vestnik Belorus. gos. econom. un-ta. 2015;1:119-125.

Japan Olympic Committee: official website [Internet]. Available from: https: //www.joc.or.jp.

Benchmarking Analysis on Sport Organizations. Amstelveen: KPMG International; 2014. 72 р.

Bosscher VD, Shibli S, Westerbeek H, van Bottenburg M. Successful elite sport policies: An International Comparison of the Sports Policy Factors Leading to International Sporting Success (SPLISS 2.0) in 15 Nations. Aachen: Meyer & Meyer; 2015. 400 p.

Chadwick S. China's financial muscle makes its mark on the global sport industry. The conversation. 2015 Jan 28.

CONI: Budget annuale esercizio 2017. Roma: Comitato Olimpico Nazionale Italiano; 2016. 47 p.

dAIS Guidelines. Canberra: Australian Institute of Sport; 2017. 8 р.

FFN: Projet de Performance Federal. In: Donnеes de cadrage DTN: Assemblеe Gеnеrale, 2016 avril 22-24. Paris: Federation Française de Natation; 2016. 25 р.

Goranova D. The impact of public funding on Olympic performance and mass participation in Great Britain. Unpublished PhD Thesis. Coventry: Coventry University; 2014. 119 р.

High Performance Framework: 2017–2020. Sydney: NSW Institute of Sport; 2016. 27 р.

Houlihan В, Zheng J. The Olympics and Elite Sport Policy: Where Will It All End? The International Journal of the History of Sport. 2013;30:338-355.

Ingold D, Novy-Williams E. Money for Medals: Inside the Performance-Driven Funding of U.S. Olympic Teams. Bloomberg. 2016 Aug 5.

Kwak DH, Ko YJ, Kang I, Rosentraub M. Sport in Korea: History, development, management. Routledge; 2017. 266 р.

Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie [Internet]. Available from: https://www.nocnsf.nl.

Neustrukturierung des Leistungssports und der Spitzensportförderung: Gemeinsames Konzept des Bundesministeriums des Innern und des Deutschen Olympischen Sportbundes unter Mitwirkung der Sportministerkonferenz. Berlin: Bundesministeriums des Innern, DOSB; 2016. 49 s.

Neustrukturierung des Leistungssports und der Spitzensportförderung. Präsentation. Berlin: Sitzung des Sportausschusses des Deutschen Bundestages; 2016 Sep 28. 21 s.

Poister ThH. Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. Jossey-Bass; 2003. 320 p.

Reconnaissance du caractère de haut niveau d’une discipline: elaboration du projet de Performance Fédéral 2017/2020. Paris: Ministere de la ville, de la jeunesse et des sports, Secretariat d’etat aux sports; 2015. 18 р.

Reiche D. Success and Failure of Countries at the Olympic Games. Routledge; 2017. 182 p.

Revisione del modello di allocazione dei contributi dell'Ente CONI alle Federazioni Sportive Nazionali. Documento Finale Commissione Contributi. Roma: Giunta Nazionale; 2016. 94 р.

Rhonda J. Sports funding: federal balancing act. Canberra: Parliament of Australia, Department of Parliamentary Services; 2013. 82 р.

Sam M. Targeted investments in elite sport funding: Wiser, more innovative and strategic? Managing Leisure. 2012;17:207-220.

Smolianov P, Zakus D, Gallo J. Sport Development in the United States: High Performance and Mass Participation. Routledge; 2014. 270 р.

Kwak DH, Ko YJ, Kang I, Rosentraub M. Sport in Korea: History, development, management. Routledge; 2017. 266 р.

Sportagenda 2017+. Arnhem: Nederlands Olympisch Comité*Nederlandse Sport Federatie; 2016. 56 p.

The JOC activities 2016. Tokyo: Japanese Olympic Committee; 2017. 20 p.

UK Sport [Internet]. Available from: http://www.uksport.gov.uk.

UK Sport investment – Tokyo 2020 cycle (2017—2021). London: UK Sport; 2016. 1 p.

United States Olympic Committee: annual report. Colorado Springs: USOC; 2015. 17 р.

Xiaoqian H. An analysis of Chinese olympic and elite sport policy discourse in the post-Beijing 2008 Olympic Games era. Loughborough University Institutional Repository; 2015. 442 р.

Загрузки

Опубликован

2017-12-08

Выпуск

Раздел

Зарубежный опыт